dinsdag 16 februari 2010

Vervolg Actieonderzoek: Algemeen Idee en critical friends

Vandaag heb ik de tweede bijeenkomst gehad met de studenten rondom het opzetten van hun actieonderzoek. We zijn verder ingegaan op het Algemeen Idee en even gekeken naar de Verkenning. Het doel van het Algemeen Idee hebben we nog scherper neergezet. Het gaat er om dat je vanuit bepaalde aspecten van je handelen kijkt waar je aan wilt werken.

Ik heb de studenten ook een voorbeeld laten zien uit een casestudy (het verslag dat uiteindelijk geschreven wordt) hoe een docent zijn opvattingen heeft verwoord. Dit wil ik vanuit de oefening "muurtje bouwen" in de volgende bijeenkomst nog verder aanscherpen. Omdat we daar nog niet echt op in zijn gegaan.

In de presentatie hieronder zijn de eerste en tweede versie van de voorlopige onderzoeksvragen opgenomen. Zo krijg je een beetje beeld waar studenten zich in willen verdiepen.

In deze bijeenkomst hebben we ook de critical friend geïntroduceerd. De critical friend is iemand die vragen stelt over het onderzoek. Voor de critical friend zijn 3 regels (Ponte, 2007):
  • Er worden in principe alleen vragen gesteld
  • Beoordelende opmerkingen worden ook niet gemaakt, ook niet in de vorm van vragen
  • Oplossingen voor wat ingebracht wordt, worden niet gegeven.
De critical friend kan 3 soorten vragen stellen:
  • Vragen naar concrete gebeurtenissen, voorbeelden en ervaringen om wat ingebracht wordt te illustreren.
  • Vragen naar achtergronden van de situatie, het probleem, de werkwijze, etc, oftewel: vragen naar redenen, motivaties of doelen.
  • Vragen naar de rol van andere factoren (personen, context, literatuur) die betrokken zouden kunnen worden bij het analyseren en begrijpen van wat ingebracht wordt.
Het is voor de critical friend dus belangrijk om door te vragen zodat de student geholpen wordt.

In deze bijeenkomst hebben we hiermee geoefend. Eerst klassikaal en daarna in groepjes. We hebben dit toegepast op het aanscherpen van het Algemeen Idee (de probleemstelling). Het werkte verhelderend om dit eerst te modellen en daarna pas in groepjes verder uit te werken.

Tot slot hebben we een begin gemaakt met het Verkennen. Ik heb een overzicht gegeven waar studenten bronnen kunnen zoeken. Bijvoorbeeld ook bij Google Scholar.

De volgende keer gaan we hier weer verder mee aan de slag.

De studenten hebben een aantal vervolgopdrachten gekregen. Ze moeten allemaal hun blog bijwerken en aangeven wat hun Algemeen Idee is. Verder gaan de studenten casestudies lezen die geschreven zijn door docenten die al een keer actieonderzoek doorlopen hebben en verwerken ze die indrukken ook in een blogpost.

In de stage gaan de studenten aan de slag met Skillsheet D18 uit Ontwikkeling door onderzoek (Kallenberg ea, 2007) en zullen ze met jullie bespreken waar ze zich in de komende tijd mee bezig gaan houden.

Als mentor kun je je ook opstellen als critical friend die meedenkt in het onderzoek van de studenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten