Bijeenkomst 1
In de eerste bijeenkomst heeft Hans Broere vanuit zijn vakexpertise wereldoriëntatie onderwerpen aangedragen waar eerstejaars studenten zich in zouden kunnen verdiepen. Dit om studenten op weg te helpen met het vinden van een probleemstelling (Algemeen Idee). Hans heeft hierbij aandacht besteed aan betrokkenheidsverhogende factoren:
- Sfeer en relatie
- Aansluiting op niveau en interesse/ leerstijl
- Actief leren
- Werkelijkheidsnabijheid
- Ruimte voor initiatief
Bijeenkomst 2
In de tweede bijeenkomst is Astrid de Regt vanuit haar SLB-expertise ingestoken op de stage-ervaringen van de studenten. Ook hierbij ging het er om input te krijgen voor het Algemeen Idee. Hiervoor hebben de studenten de startvragen (zie de presentatie) voor zichzelf beantwoord en daarvan de studenten een persoonlijke top 5 laten maken. Vervolgens zijn deze verdeeld over twee flaps: de +-flap wat je wilt leren vanuit interesse en nieuwsgierigheid en de –flap waarbij je onderzoek gaat doen naar beter functioneren of om te gaan met waar je tegen aan loopt.
Presentatie van Hans (bijeenkomst 1)
Flaps van bijeenkomst 2


Bijeenkomst 3
Deze vrijdag hebben de studenten van mij een introductie gekregen op het doen van Actieonderzoek. In deze derde bijeenkomst heb ik de volgende onderwerpen aangeboden:
- Een definitie van actieonderzoek;
- De belangrijkste uitgangspunten van actieonderzoek;
- Redenen voor actieonderzoek;
- Meer over het ontstaan van actieonderzoek;
- Verschillende manier om actieonderzoek te doen;
- Het activiteitenplan (stappen van actieonderzoek);
- Het logboek (studenten gaan weblog bijhouden);
- Introductie van critical friends;
- Thema's rondom actieonderzoek;
- Onderwijs van eigen makelij (Petra Ponte)
- Ontwikkeling door onderzoek (Kallenberg ea)
Presentatie bijeenkomst 3
Geen opmerkingen:
Een reactie posten